Nycklar

Föreningen har elektroniska lås med passerbrickor istället för vanliga fastighetsnycklar. Passerbrickorna fungerar till gemensamma dörrar samt till tvättstugan och föreningslokalen när du bokat dessa.

Ett visst antal brickor hör till varje bostadsrätt. Om du tappat bort en passerbricka måste du snarast anmäla detta till styrelsen, som då ser till att brickan spärras. Anteckna därför dina brickors nummer och vem du lämnat dem till.

Om du behöver extranycklar till lägenheten kontaktar du styrelsen.

Om hur man använder låsmotorn

Här följer en enkel steg för steg-guide om hur du använder din nyckelbricka.

För att låsa upp dörren:
Lägg brickan på läsaren utanför dörren så låses dörren upp. Om det är larmat så larmas lägenheten av samtidigt. Grönt sken indikerar att dörren är öppen.

För att låsa:
Om du vill larma lägenheten trycker du på tryckknappen vid dörrkarmen, stänger dörren och läser din bricka på läsaren. Motorn låser då dörren och larmar lägenheten. Rött sken indikerar att dörren är låst.
Om du endast vill låsa dörren utan att larma håller du brickan framför läsaren utan att ta bort den under cirka tre sekunder. Läsaren indikerar samtidigt följande sekvens: Orange snabbt blink, grönt sken, orange blink (när det börjar blinka kan du ta bort taggen från läsaren) och därefter rött sken för att indikera att larmningen och låsningen gått bra.

Tänk på:
* Om låsmotorn låter konstigt och inte låser upp kan det bero på att du tryckt ned handtaget så att dörren ”hänger på låskolven” Precis som om du försöker öppna dörren med nyckel kommer det vara svårt att vrida om och öppna dörren. Hjälp låsmotorn på traven på samma sätt som om det hade varit en vanlig nyckel – knuffa till dörren utan att röra handtaget och försök igen. Går det inte ändå kan du försöka trycka till dörren samtidigt som du läser brickan. Är detta ett problem som finns kvar kontinuerligt måste din dörr justeras.

* Larma inte lägenheten om någon är kvar i lägenheten
* Larma inte lägenheten om du har husdjur som kan aktivera larmet
* Larma inte lägenheten om du vill att fastighetsskötaren eller någon entreprenör skall kunna komma in i lägenheten mellan 08:00 och 17:00. Att lägenheten är olarmad är ditt kvitto på att du godkänt att man går in med ”huvudnyckelfunktionen”.

Om du kommer att ha husdjur i lägenheten men ändå vill använda larmet finns två alternativ:
1. Byta rörelsedetektorn mot en som klarar av husdjur. En sådan kallas husdjurs-immun eller ”pet immune” på engelska. Alla företag som hanterar larm kan byta den befintliga mot en sådan – och det kan du förmodligen lika enkelt göra själv om du köper en sådan. Priset är mellan 500 och 1500 kr. Funktionen är standardiserad, så du behöver inte hitta något speciellt fabrikat.

2. Stänga av rörelsedetektorfunktionen. Maila support@aptus.se och ange att du bor i Brf Måseskär samt lägenhetsnummer och telefonnummer där du kan nås dagtid, eller ring Aptus support på 031-490 510 under kontorstid så ordnar vi det. Se till att informera om du säljer lägenheten så att funktionen återställs.

Om något inte fungerar – felanmäl till HSBs felanmälan som vanligt.